Znacząca podwyżka za wywóz odpadów w Lubaczowie

93

Wiemy już ile zapłacimy za wywóz odpadów w Lubaczowie od początku marca 2020 roku. Mieszkańców czeka spora podwyżka.

Podczas czwartkowej (30.01) sesji Rady Miejskiej w Lubaczowie podjęto uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mieszkańcy Lubaczowa od początku marca br. roku zapłacą za wywóz odpadów 26 zł od osoby miesięcznie w przypadku selektywnej zbiórki odpadów. Osoby, które nie będą prowadzić zbiórki selektywnej, muszą z kolei liczyć się z opłatą dwukrotnie wyższą, czyli 52 zł od osoby. Radni zdecydowali także o likwidacji ulgi dla rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny, która obecnie wynosi 20 %. Takie uchwały sprawią, że dla przykładu 5-osobowa rodzina, która obecnie płaci 58 zł miesięcznie, od marca zapłaci aż 130 zł miesięcznie. Głosowania poprzedziła długa dyskusja, a ich wyniki nie były jednogłośne (wykaz imienny poniżej).

Burmistrz Lubaczowa Krzysztof Szpyt argumentował podwyżkę stale rosnącymi kosztami zbiórki odpadów, czy opłat środowiskowych. Podawał także statystyki, z których wynikało, że mieszkańcy miasta Lubaczowa wytwarzają kilkukrotnie więcej odpadów na osobę, niż np. w okolicznych gminach wiejskich, ale za to w zbliżonej ilości do mieszkańców miast o podobnej wielkości. To z kolei musi przełożyć się na cenę zbiórki i wywozu, a miasto z własnego budżetu nie może w żaden sposób tego dotować. W trakcie dyskusji mówiono m.in. o konieczności uszczelnienia systemu, koniecznej weryfikacji ilości osób zamieszkujących na terenie miasta i edukacji w zakresie segregacji śmieci, której brak będzie skutkował dodatkowymi karami dla miasta, a to przełoży się na podwyżki w latach następnych.

Imienne wyniki głosowania przedstawiają się następująco:

W chwili obecnej trwa procedura przetargowa mająca na celu wyłonić podmiot, który będzie zajmował się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych z terenu gminy miejskiej Lubaczów od początku marca do końca października br.


Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 14 tysięcy naszych obserwujących!

93 komentarze

  1. Super! To teraz proszę zagłosować o wzrost wynagrodzeń dla ludzi ! Proszę zatem powiedzieć, kto będzie obsługiwał wywóz śmieci w tym roku ? Dlaczego mowa jest o wytwarzaniu śmieci tylko przez mieszkańców, a nie pisze się o tym, że likwiduje się swoje przedsiębiorstwo usług komunalnych i powierza się innym podmiotom spoza terenu naszego miasta i powiatu ?! Przecież to generuje znaczny wzrost ceny usług za wywóz, ale oczywiście o tym się nie mówi ludziom, bo po co ?! SKANDAL !!!

  2. TO NIE WIADOMO KTO BĘDZIE ODBIERAŁ ŚMIECI ALE JUŻ WIADOMO ILE BĘDZIE LICZYŁ SOBIE ZA ODBIÓR TYCH ŚMIECI. CZYLI WYGLĄDA NA TO ŻE CZĘŚĆ PIENIĘDZY WEŹMIE MIASTO JAKO PODATEK. GRATULUJĘ RADNYM KTÓRZY SIĘ PRZYCHYLILI DO TEGO PODATKU.

    • Z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
      Art. 6k. ust. 2. Rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę:
      1) liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę;
      2) ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych;
      3) koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, o których mowa w art. 6r ust. 2-2b i 2d;
      4) przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.
      Art. 6r ust. 1aa:
      Środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

    • LUBACZOWIANIN – przecież tam już dobrze wiedzą ile trzeba będzie zapłacić. Tylko ciekawe czy ktoś jeszcze przy okazji się na tym ładnie to określając „nie napasie”. Bo ogłaszanie przetargu na samych końcu jak już wszyscy w okolicznych terenach mają już rozstrzygnięte świadczy albo o głupocie (co nie było by dziwne), lub co gorsze o celowym działaniu.

  3. bandyctwo ciąg dalszy 🙂 PiS-cy swoje rządy ustalają na podstawie magicznej kuli co pokaże tak robią… Wykolejone osiołki dostały się do władzy i jest wesoło… Proponuję najpierw przetarg na odbiór zrobić a potem ceny ustalać a nie od dupy strony hahaha ale biznesmeni ze szok

    Mieszkańcy Lubaczowa Powinniście wyjść pod urząd i zaprotestować bo to ceny zawyżone są .. Ja w Małopolsce wielkościowo podobnym mieście mam 17,50 a tu 26zł a za nie segregowane 52 hahaha kpina …

    P.S.
    Te śmieci i tak do jednego pojemnika idą więc ta cała ekologia segregacja itp to wielka ściema i czysty zarobek na obywatelach RP

  4. Nie dawno wróciłem z UK gdzie płaci się „Council” a w tym jest usługa straży, policji, wywóz śmieci itp. Jeżeli chodzi o śmieci to mają świetny system, gdyż Pracownicy zbierające owe odpady rozdają worki w cenie „councilu” na plastik czy papier i jeżeli znajdą w worku do recyklingu jakąś żywność poprostu jej nie zabierają, proste? Wątpię, że mieszkańcy mają w domach po 3 kosze tylko walą wszystko do jednego. Może by tak zmienić sposób segregacji, dać ludziom np. Worki na plastik czy też papier. Poruszam ten temat bo staram się segregować bo tak się nauczyłem będąc za granicą. Zygac się chce jak pod koniec tyg patrzę na kontenery. Smród brud kiła i mogiła a gdy kosze pełne to śmieci leżą pod konterem a wiatr robi co chce. Zacznijcie dbać o mieszkańców bo po za podwyżkami nie dajecie nic.

    • Chyba długo byłeś w UK skoro nie wiesz, że u nas od kilku lat mieszkańcy też dostają osobne worki na szkło, na plastik, na papier, i na metal. Od tego roku jeszcze dodatkowo osobno mają być oddawane odpady biodegradowalne (lub kompostowane we własnym zakresie, w tym przypadku jest przeważnie kilkuzłotowa zniżka w opłacie za odpady). Pracownicy odbierający odpady mają sprawdzać prawidłowość segregacji i w przypadku nieprawidłowości worka nie zabrać i powiadomić gminę. To wszystko dotyczy budynków jednorodzinnych. Nie wiem jak jest w blokach. Pewnie wspólne kontenery i dlatego kiła i mogiła. I co ma z tym burmistrz zrobić, monitoring ewentualnie, ale to koszty (czyli jeszcze większe podwyżki).

  5. To po co miasto powoływało spółkę samorządową „Czyste Miasto” skoro nie miało w planie we własnym zakresie zadbać o odbiór odpadów. Może tylko po to by ktoś miał ciepłą posadkę prezesa a to z czegoś trzeba finansować najlepiej z pieniędzy mieszkańców. Rozumiem podwyżki ale to jest lekka przesada końcem roku była podwyżka do 14,50 od osoby a teraz do 26,00. Ciekawe skąd taka kalkulacja skoro przetarg nierozstrzygnięty.

  6. Tj. Wyzej napisane co w skladzie rady miejskiej robi Z.Mamczura???zatrzymali go po alko.stracil prawo jazdy i taki ktos jest dalej radnym?? Do niego maja isc mieszkancy ulic z problemami??? Zenujace…to tylko w Rlu mozliwe w innych miejs.dawno wylecialby….

  7. Z rodzin wielodzietnej będą kokosy haha Teraz śmieci , potem kanalizacja od głowy, guwno też trzeba odprowadzić A oczyszczalnia jest w opłakanym stanie rury sito niech nawali to będziemy w guwnie pływać dalej podwyżki bo guwno w kiblu stanie, bedziemy srać po krzakach a miejska mandaty sypać za sranie haha!!!Ceny jak na zachodzie A zarobki jak na wschodzie hahaha!!!

  8. Całkiem porąbało…. super co dwa miesiące płacić niespełna 300 zł za wywoz smieci… to jest ta lepsza zmiana…. To jest jakaś żenada i kpina w biały dzień… no ale tak to jest. Lepiej wynająć cudzą firmę i różnice w opłatach narzucić na mieszkańców. Zamiast budować nierentowny basen za 14 mln trzeba było gospodarstwo komunalne usprawnić za 1/3 tej ceny… no ale po co… przecież Kowalski może bulic!!!!

  9. Kto projektował obwodnicę jest wąska brakuje chodnika i drogi dla rowerów, budynek widmo-basenu stoi. Burmistrz nas cieszy parkometrami i niby jeszcze twierdzi że obywatele tego chcą i to dla naszego dobra- proszę wybaczyć i szanować inteligencję obywateli tego miasta. A teraz tak drastyczne podwyżki jak to mówią ,,Syty głodnego nie zrozumie”

  10. Stale rosnące ceny za przyjmowanie odpadów do instalacji przetwarzania tzw. RIPOK-ów. Są one wynikiem zmian w obowiązujących przepisach związanych z odpadami oraz corocznego wzrostu opłaty środowiskowej za składowanie odpadów. W roku 2017 wynosiła ona 120 zł, w 2018 – 140 zł, w 2019 – 170 zł, a w 2020 roku 270 zł od tony. Jednym z głównych wyznaczników ceny za odpady jest również bardzo mała ilość regionalnych instalacji i spalarni, które przyjmują odpady. To nie gminy ustalają ceny za oddane odpady a odwrotnie – instalacje i spalarnie narzucają swoje ceny dostawcom. Kolejny problem to zdecydowanie niższe ceny uzyskiwane przez firmy ze sprzedaży odpadów selektywnych, szczególnie tworzyw sztucznych oraz faktyczny wzrost kosztów po stronie przedsiębiorców.

  11. A co z przedsiębiorcami? Zostali wyrzuceni z gminnego systemu i mają szukać odbiorcy odpadów na własną rękę. Problem w tym, że zadna z firm nie chcę przyjeżdżać do Lubaczowa po odpady. I co w tej sytuacji ?? Ktoś się nad tym zastanowił???

  12. Przed wprowadzeniem ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach przez Platformę UBywatelską, nie było znaczących podwyżek gdyż obywatele miasta mieli możliwość wyboru firmy wywożącej odpady i firmy zabiegały o klienta. Teraz władze miasta robią to za nas i mamy efekty w produkcie podwyżek.

    • Ale jak to zlikwidować?!?! 15 000 mieszkacow w Lubaczowie? Kiedy niby?!?!?!
      50000 zł rocznie!?!?! HAHAHAHAHA… co najmniej razy dwa!!!! Pan wiceburmistrz jest bardziej potrzebny, niz burmistrzTo wizytówka miasta, inicjator wielu akcji, m.in. na miejskim targowisku 😀

      Wrzucam tutaj ciekawe zestawienie liczb z jednej z lubaczowskich grup dyskusyjnych dot. zarobków wyżej wymienionego 😀

      – 81676,45 zł – za oświadczeniem z dn. 26.04.2016 roku
      – 94039 zł – za oświadczeniem z dn. 30.04.2017 roku
      – 99270,95 zł – za oświadczeniem z dn. 18.04.2018 roku.
      – 108104,32 zł – za oświadczeniem z dn. 19.02.2019 roku

      Tak sobie myślę że dla Pana Waldka 100 zł za wywóz śmieci, czy tam 200 lub 400 to żadna różnica, a ty szary szczurze wodny płać i płacz a i tak będzie mało

      • moim celem nie jest personalny atak na pana Waldka, ale na zbyteczna funkcje wice-burmistrza, miasta Lubaczowa nie stac na to stanowisko, znajda sie tez zapewne i inne posady urzednicze, ktore dubluja sie lub z dwoch stanowisk mozna zrobic jedno;

        z kolei ciekawym byloby referendum w celu usuniecia tegoz stanowiska (wice-burmistrza) o ile jestto prawnie wykonalne oraz w sprawie obnizenia diet radnych, do powiedzmy symbolicznej zlotowki za miesiac pracy; nie orientuje sie jakie sa stawki/diety obecnie, jesli im wolno kreowac podwyzki, nam wolno, jako pracodawcom dawac obnizki za zle wykonywana prace;

        • Nie wiem John gdzieś ty był jak ciebie nie było, być może Brexit cię wypluł ale dowiedz się chłopie ile osób pracuje w Urzędzie Miejskim. Tylko zanim się dowiesz weź coś na uspokojenie. Podwójną dawkę bo szok może być dla ciebie za duży.

          Moim celem też nie jest atak na pana Walda, ale popatrzmy prawdzie w oczy i odpowiedzmy sobie na pytanie co tak naprawde ten czlowiek zrobil dla naszego miasta?? Skoro w Starym Dzikowie udało się zlikwidować stanowisko wiceburmistrza to myślę że w Lubaczowie da się tym bardziej. Tylko kto wyjdzie z taką inicjatywą?

  13. zastanawia mnie ponadto postepowanie pewnego radnego, ktory co roku organizuje WOSP w Lubaczowie, i w glownej mierze zbieraja na chore dzieci, a druga reka glosuje aby tym dzieciom zabrac (zniesienie ulgi dla posiadaczy Karty Duzej Rodziny) moim zdaniem jest to hipokryzja;

    okogo chodzi?
    bardzo nieladnie postepujesz,
    a to zachowanie trzeba naglosnic

  14. Wypowiem się, jako matka trójki dzieci od sierpnia ub. r. Jako, że nie będzie przysługiwała mi (mojej rodzinie) żadna ulga, zapłacę 130 zł/m, bo uwaga, dostaję 500+. Nie jestem pierwszą osobą, która Wam powie, żebyście te pieniądze wsadzili sobie w dupe, bo dokładnie tyle są one warte dzisiaj przy utrzymaniu dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Jeżeli dzieci się nie hoduje, a wychowuje, to ta sprawa z rozdawaniem i pokryjomym zabieraniem (to tu, to tam, tu 5zl,tam 15 zł, a tu sobie weźmiemy o 100%, a co tam!) powinna zostać zakończona. Ale to inny temat. Ta banda, bo tak należy nazwać to głosujące towarzystwo, tą wyrocznie haha! To jest śmiechu warte. P. Strycharz była przeciw nowym stawkom, ale za,, za zabraniem ulg (o co chodzi? Może się przycisk pomylil, kolor, albo lewa z prawą? haha! ) Pan Dudzic, Włoch i jeszcze jeden jegomość wstrzymali się od głosu. Oni nie mają zdania, oni tam robią za ozdobę, i biorą za to pieniądze. Gratulacje panowie, tak trzymać! Pan Mamczura dostał rozgrzeszenie pewnie od samego proboszcza, więc ludzie dajcie spokój, przecież on już jest czysty jak łza!!! Hahaha

    Przykre, nie?
    Ludzie nie będą mieli wyjścia i zapłacą. Tak jak w wielu innych przypadkach.

    Aha, jeszcze tylko napiszę, żeby się nikomu czasem nie wydawało, że mając liczną rodzinę, ma się z tego tytułu jakieś przywileje. Nie. Powiedziałabym raczej, że wręcz odwrotnie.

    • Mając liczną rodzinę nie ma się przywilejów, a wręcz odwrotnie? A te 500+, które mamy sobie w d… wsadzić to nie przywilej? Kilka lat temu tego nie miałaś, wtedy mogłaś narzekać, że śmieci drogie czy utrzymanie dzieci, teraz nie płacz bo masz łatwiej niż ci co nie mają dzieci a za śmieci mają taką sama stawkę i takie same płacą podatki państwu, które wszystkim zabiera a daje niektórym.

      • Tak masz rację, zgodzę się z Tobą, że kiedyś tego nie było. I zgodzę się z Tobą, że osoby nie mające rodzin płacą takie, lub podobne stawki. Tylko nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę z tego, że posiadanie dzieci dzisiaj, to nie tylko troska o ich byt tu i teraz. To też troska o ich byt za kilka lat, kiedy wszyscy (większość) będziemy klepać słodką biedę, jak tak dalej pójdzie.

        Na początku traktowałam te uwagi typu „dorobiła się na dzieciach”, „ta to ma 500 +” itd śmiechem i żartem. Ale teraz to jest jak wykluczenie społeczne, ot taki przywilej, kolego 🙂

      • @@Mając liczną rodzinę nie ma się przywilejów, a wręcz odwrotnie? A te 500+….@@
        Nie myl chłopie pojęć. Jeżeli ktoś pobiera pieniążki z programu 500+ to nie jest to „przywilej” a raczej „uprawnienie” do tego świadczenia. Górnicy też nie mają przywilejów emerytalnych tylko uprawnienia do nich. Myślenie nie boli.

        • Jak zwał tak zwał. Te słowa są dla siebie czasem nawet synonimami. Czy zmieni cokolwiek w wypowiedziach Gabi albo moich zamiana słowa „przywilej” na „uprawnienie”? Jaka to różnica dla beneficjentów 500+ albo wczesnych emerytów czy mają przywilej czy uprawnienie, i jaka to różnica dla podatnika, który to finansuje?

    • Ale o co teraz chodzi? Przecież suweren chciał tak jak wybrał. Do kogo teraz pretensje o 500+, za chwilę będzie jeszcze gorzej. Wszystko to co proponują w tamach tzw. socjala w tym kraju to bomba z opóźnionym zapłonem. Ale ludzie zrozumieją jak ich wywali w kosmos.

  15. Oj przepraszam, biorę na poprawkę, tylko DWÓCH jegomości w tych głosowaniach, nie wypowiedziało się wcale, poprawiam, pan Włoch nie wiedział, czy chce nowych stawek, ale wiedział że chce zabrać ulgę. Za to p. Szalanski, podobnie jak p. Dudzic, nie wiedział nic. Oni przyszli się pokazać, żeby nie było ?

  16. Odniosę się jeszcze do tego, czym podwyżki argumentował sam Burmistrz Miasta Lubaczów. Mieszkańcy, statystycznie, produkują więcej odpadów na osobę niż mieszkańcy okolicznych gmin. Moje pytanie, Pan Burmistrz z kosmosu spadł? Przecież to nie jest tajemnicą, co dzieje się ze śmieciami w pobliskich gminach. Wystarczy przejść się wieczorem na spacerek, albo spędzić aktywnie niedzielne popołudnie w pobliskim lesie. Albo podkopać co niektórym nieopodal ogródka, tam napewno znajdzie się niejeden skarb, plastiki, odpady, butelki etc. Wszyscy produkujemy podobne ilości śmieci, gadacie takie pierdoły, że rzygać się chce.

  17. A z miasta to nie da się wywieźć śmieci do lasu? Po drugie po co ktoś miałby sobie zadawać taki trud albo, co jeszcze głupsze zakopywać, skoro płaci się tyle samo, czy wystawia się jeden worek czy pięć. W mieście pewnie jest więcej odpadów biodegradowalnych, które na wsi niektórzy kompostują albo skarmiają nimi zwierzęta gospodarskie. Od teraz jest zalecane kompostowanie, a niedługo może nawet będzie przymusowe, mieszkańcy bloków nie mają jak kompostować więc różnica w ilości odpadów między miastem a wsią będzie jeszcze większa. Inna sprawa, że przez miasto przewija się codziennie mnóstwo przyjezdnych, którzy generują odpady na terenie miasta, nie tylko w ulicznych koszach, ale też w szkołach itp. ale te może są liczone jakoś osobno, albo i nie, bo jak to policzyć.

    • No właśnie nie wiem po co zadają sobie tyle trudu, ze spalaniem tektur, zakopywaniem plastików, czy robieniem nielegalnych wysypisk w lasach. Może to kwestia nawyków? A może bieda? A może łatwiej co niektórym postąpić w wyżej wymieniony sposób, niż trzymać worek segregowany przez jakiś okres. Piszesz tsk, jakby zjawiska nie było, a jest powszechne. Mało tego, jest nagradzane, bo jeżeli produkuje się MNIEJ śmieci, to się płaci mniej. A ktoś, kto wystawia ile chce, segreguje, to zapłaci więcej! przecież gdyby się nie produkowało ich wcale, to nikt by na tym nie zarobił 🙂

  18. Przyznam szczerze, gdybym jeszcze tylko mieszkal w miescie to, po zasiagnieciu opinii prawnika, zbieralbym podpisy za referendum w sprawie oszczednosci w miescie, czyli likwidacja pozycji wiec-burmistrza, ograniczenie swiadczen dla obecnie urzwdujacego do najnizszej krajowej, obnozenie diet radnych do absolutnego minimum. Czesc, i to zdecydowana jest tamze dla diet, lub pozycji “radnego”, co wiaze ze soba koszta duze dla miasta a podwyzki oplat dla mieszkancow.

    Trudno robic mi tu osobiste wycieczki, ale radni “wstrzymujacy sie”, co wy tam robicie?

    • Najpierw zapytaj prawnika co to jest referendum i co można osiągnąć za jego pomocą, a nie pisz tu demagogicznych durnot. Za kogo się uważasz, że chcesz innym odbierać pracę czy pobory? Może się pochwalisz co w życiu osiągnąłeś że tak chętnie byś roztoczył władzę nad innymi?

      • Marian,

        mylisz pojecia. Radni wykonuja sluzbe, na mocy mandatu, ktory dostali od wyborcow. Wiec, osoby wybierajace radnych/burmistrzow uwazaja sie za pracodawcow, tym samym maja prawo do odbierania ”pracy” i ”poborow” tychze ”sluzbistow” jesli sa zle wykonywane.

        Referendum jest elementem kontroli wladzy, ktorego celem jest np. jej odwolanie.

      • Nie rozumiem? Ktos ich zmusil? A moze wyborcy zmusili do tej podwyzki? Glupoty Bruno piszesz.

        Idac powyzszym tokiem rozumowania radni mogliby zmusic sie do obnizki swoich diet?

        Uwazam miasto jak Lubaczow nie stac na stanowisko wiec-burmistrza, pensja samego burmistrza takze powinna zostac dostosowania do mozliwosci 15-tysiecznego miasta, tez liczba radnych zmniejszona conajmniej o liczbe “wstrzymujacych sie” od glosowania.

        • Człowieku, czy ty masz jakieś pojęcie o polskim prawie, czy wolałbyś je tworzyć sam? Słyszałeś, że Polska ma parlament, że wielkość rady stanowi ustawa, a nie złote pomysły takich wynalazców jak ty? Marian dobrze napisał: za kogo ty się uważasz? Może warto by czasem do lustra spojrzeć, zamiast zaglądać innym do portfeli?

          • to nie jest głupie co proponuję John, co to znaczy, że ktoś w takich sprawach jak tam „wstrzymuje się” od głosowania? Jest Tak lub Nie. Nie ma chyba! Ci co nie wiedzą czy żyją czy nie nie powinni decydować o tak ważnych sprawach.

  19. Problem jest w tym że każdy kolejny burmistrz przyczynia się do degradacji tego miasta. Nietrafione inwestycje które miały przynosić zysk teraz albo w przyszłości będą przynosić straty. Pieniądze unijne już się kończą. Odnośnie śmieci to również winę ponosi poprzedni starosta ponieważ nie wybudował w powiecie wysypiska tak jak mają inne powiaty. Miasto jest zadłużone, nie ma co już sprzedać więc jedyny sposób na utrzymanie tego miasta to wzrost podatku. Ale myślę że podnoszenie podatków, cen wody, kanalizacji no i śmieci to się dopiero zaczęło?

zostaw odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here