Abstrakcja geometryczna Adama Styki w Lubaczowie

0
fot. Muzeum Kresów
fot. Muzeum Kresów

Krzyżyki, prostokąty, kwadraty i koła – to charakterystyczne formy geometryczne, które w swoich obrazach wykorzystuje Adam Styka, wybitny artysta, malarz, grafik i pedagog. W jego twórczości zauważalne są upór, konsekwencja i profesjonalizm.

Wybranych trzydzieści wielkoformatowych prac Adama Styki można oglądać do końca marca w Galerii Oficyna. Wernisaż wystawy odbył się w minioną niedzielę (16.02) w Lubaczowie.

Przybyłych gości przywitał Piotr Makara, dyrektor Muzeum Kresów, który przedstawił pokrótce życiorys i twórczość zaproszonego artysty. On sam, nie mówił zbyt wiele o swoich pracach, ponieważ uważa, że odbiorca powinien sam uwrażliwić się na dzieło i je indywidualnie przeżywać.

Każdy z państwa tworzy znowu obraz ten, który zostaje w człowieku poprzez skojarzenia, poprzez wyobraźnię, bo ta tworzy swój. Także tyle obrazów więcej tu powstało, dzięki państwa obecności – mówił Adam Styka.

Artysta pokrywa płótna małymi kwadratami – cegiełkami, które stanowią tło dla uporządkowanych kół, trójkątów i czworoboków.  Figurom geometrycznym przypisuje znaczenie symboliczne, maluje je w centrum kompozycji. Symetryczność obrazów przełamuje dzięki umieszczeniu większych pasm przypominających fragmenty wstążki, które przeważnie ułożone są po przekątnych płótna. Choć prace są dynamiczne i rytmiczne, to odczuwa się w  nich harmonię i spokój, a żywe kolory nadają im ciepła.

Obrazy wyróżniają się odpowiednią kolorystyką. Adam Styka używa białej i czarnej farby (niekolorów), które podkreślają różne odcienie jednego koloru stanowiącego dominantę w obrazie. Zieleń czy błękit balansuje od ciepłej do zimnej tonacji oraz od barwy rozjaśnionej do przyciemnionej. W pracach pojawia się głębia i przestrzeń poprzez zastosowanie odpowiednich odcieni kolorów wpisanych w dane formy. Artysta swoje inspiracje czerpie z przyrody, architektury i martwej natury. Widoczne są one w jego współczesnych, abstrakcyjnych obrazach.

Od 2004 r. artysta swoje prace tytułuje poprzez numerację (Obraz XXII – 05”, „Obraz XXIII – 06”, „XXV – 08”.itp). Ten etap rozwoju twórczości Adama Styki określany jest jako szczytowy.

A.H.


zostaw odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here